Vastuullisuudesta
kilpailuetua

Ovatko yrityksesi vastuullisuus ja
toiminta tasapainossa?

Mitä vastuullisuus tarkoittaa?

Tänä päivänä vastuullisuus on keskeinen osa menestyvän yrityksen toimintaa. Myös mikroyrityksen on tärkeää pohtia, mitä vastuullisuus sen omassa toiminnassa tarkoittaa ja miten viestiä siitä asiakkaille. Vastuullinen yritys on maineeltaan luotettava ja arvokas asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden näkökulmasta. Vastuullisilla toimenpiteillä yritys voi kehittää liiketoimintaansa ja kilpailukykyänsä jo pienillä teoilla!

Vastuullisuudesta kilpailuetua -opas

Lataa ilmainen Vastuullisuudesta kilpailuetua -opas

Opas tarjoaa käytännöllisiä lähestymistapoja siihen, miten mikro- ja pienyritykset voivat arvioida omaa vastuullisuustilannettaan ja aloittaa vastuullisuusviestinnän. Lue, miten yritykselle laaditaan konkreettinen kehittämissuunnitelma ja miten vastuullisuudesta viestiminen käännetään kilpailueduksi.

Lataa käyttöösi työpohjat apukysymyksillä tai tyhjinä työpohjina, jotka voit myös tulostaa.”

Vastuullisen toiminnan perusta – ihmiset, talous ja ympäristö

Vastuullisen yrityksen toiminta on luotettavaa, taloudellista, yhteiskunnallisesti hyväksyttävää ja ympäristöä kunnioittavaa. Kaiken taustalla on YK:n kestävän kehityksen tavoiteohjelma Agenda 2030.

Vastuullisuusteemat

Ymparistövastuullisuus

Ekologinen vastuullisuus

Tieto ympäristökysymyksistä ja motivaatio kestävän kehityksen edistämiseen ovat usein lähtökohtana ympäristövastuulliseen toimintaan. Kun yritys tuntee oman toimintansa ympäristövaikutukset, noudattaa lainsäädäntöä, tunnistaa muutostarpeet ja kehittää toimintaansa, se toimii vastuullisesti.

Sosiaalinen vastuullisuus

Sosiaalinen vastuullisuus näkyy sisäisesti henkilöstön hyvinvointina ja ulkoisesti lähiympäristöä ja paikallismarkkinaa välittömästi tukevana toimintana. Mikroyrityksillä on isoja yrityksiä paremmat edellytykset tehdä ketteriä muutoksia vastuullisuustoimiinsa.

Sosiaalinen vastuullisuus
Taloudellinen vastuullisuus

Taloudellinen vastuullisuus

Taloudellinen kestävä kehitys on tasapainoista talouskasvua ilman velkaantumista ja pääomavarantojen ylikuluttamista. Toimintaa, joka huomioi ympäristön kantokyvyn ja tulevat sukupolvet. Yrityksen taloudellinen vastuu lähtee liikkeelle hyvästä hallintotavasta ja sillä on havaittu olevan monia yhteyksiä taloudelliseen menestymiseen, imagoon ja brändiin.

Vastuullisuuden viestintä

Kestävyydestä viestiminen lähtee asiakkaiden tuntemisesta sekä yrityksen oman kestävän toiminnan tiedostamisesta. Yrityksen on tärkeää viestiä siten, että se vetoaa kohderyhmään ja sen merkitys ymmärretään.

Vastuullisuus ja viestintä

Ajankohtaista

Vastuullisuudesta raportoitava yrityksissä

Vastuullisuudesta raportoitava yrityksissä

Yritysten vastuullisuuden huomioon ottaminen yrityksissä ei ole enää hyvä lisä yrityksen toiminnassa vaan välttämätön osa sitä. Se vaikuttaa jo nyt paitsi suurten, myös pienten ja keskisuurten yritysten liiketoimintaan, sillä vastuullisuussuunnitelmat ja...

Vastuullisuusvalmennukset alkavat

Vastuullisuusvalmennukset alkavat

Tutustu Vastuullisuusvalmennus-esitteeseen täällä Perusvalmennus on käytännönläheinen ja sisältää mm. Vastuullisuustestin ja tilannekartoituksen Kaksi ryhmätyöpajaa, joissa aiheina mm. johdatus vastuullisuuteen, arvotyöskentely sekä vastuullisuussuunnitelman teko...

Vastuullisuusvalmennustiimi palveluksessasi

Vastuullisuusvalmennustiimi palveluksessasi

Vastuullisen tulevaisuuden projektitiimi palveluksessanne! VATUPASSI - Vastuullinen tulevaisuus -projektitiimi on nyt täysilukuinen. Projektipäällikkö Jaana Jeminen ja projektitutkija Eeva Leinonen ovat työstäneet projektisuunnitelmaamme, aikatauluamme sekä...

Lisätietoja

Anne-Mari Kukkola
yritysasiantuntija
[email protected]
044 445 7002

Anna Uusitalo
yritysasiantuntija
[email protected]
040 508 7667

Sami Vuolteenaho
yritysasiantuntija
[email protected]
050 595 6787

Jaana Jeminen
projektipäällikkö
[email protected]
050 591 6216

Kerttu Saalasti Instituutti - Oulun Yliopisto
Kalajoki
Nihak